Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Til fjells uten rekkeviddeangst i nye Volkswagen ID.3

Publisert 28.september 2020

Med over 400 km rekkevidde er nye Volkswagen ID.3 en glimrende bil for lange turer. Møller Bil Drotningsviks selger Petter Thomassen satt seg bak rattet og kjørte til Geilo.

-Vår nye elektriske modell, ID.3, fra Volkswagen, har raskt blitt en suksess her i Bergensområdet. Mange har falt for rekkevidden på over 400 km og inntil 100 kW-lading. Det betyr flere timer bak rattet før du må lade og når du først må gjøre det går det raskt. Selv har jeg kjørt ID.3 1ST i noen uker, men i helgen la jeg ut på langtur for første gang, forteller Petter.

Helgens destinasjon var Geilo. Turen gikk via Voss og Hardangervidda. Bilen var utstyrt med 19" piggfrie vinterdekk og "Eco" var valgt som kjøreprogram. Her er Petters forbrukstall:

    • Bjorøy til Voss:
      • Distanse: 119 km
      • Forbruk: 12,0 kWt/100 km
      • Gjennomsnittsfart: 59 km/t
      • Temperatur: 12 grader
    • Bjorøy til Geilo: 
      • Distanse: 263 km
      • Forbruk: 15,3 kWt/100 km
      • Gjennomsnittsfart: 62 km/t
      • Temperatur: 9 grader

Skikkelig gjerrigknark

-Jeg er imponert over forbruket. Med to personer i bilen, bagasje og dårlig vær leverer ID.3 1ST på langkjøring. Opp Måbødalen økte naturligvis forbruket, men likevel endte vi opp på 15,3 kWt som faktisk er rett i underkant av det oppgitte forbrukstallet. Husk også at vi startet nesten 0 meter over havet og avsluttet kjøringen cirka 800 høyere. Det har mye å si for forbruket, forteller Petter som også kan fortelle at det var 25% igjen på batteriet ved ankomst. Ingen rekkeviddeangst her altså.

Petter og ID.3 på Geilo.

Vel fremme på Geilo kunne han også dele litt om kjøreegenskapene som har fått skryt i en rekke tester av norske og internasjonale journalister.

-Bilen er utrolig støysvak. Du sitter godt og har god oversikt alle veier. Rekkeviddeindikatoren er stabil og gir deg ingen overraskelser som er viktig på langkjøring. Jeg må også skryte av lysene på min ID.3 1ST Plus. De er av typen LED-Matrix med dynamisk lysassistent. Ved kjøring i mørket og over 60 km/t vil fjernlyset alltid være på, og blokkere ut møtende trafikk. Jeg blir like imponert hver gang og det gjør også kundene, forteller Petter entusiastisk. 

Lading før hjemreisen

Søndag var det klart for returen og Petter ladet bilen til 80% på lynladeren (150 kW) i Geilo sentrum.

ID.3 lader på Geilo.

Hjemover var forbruket som forventet lavere på grunn av høydeforskjellen. Her er Petters forbrukstall.

  • Geilo til Voss:
    • Distanse: 147 km
    • Forbruk: 11,0 kWt/100 km
    • Gjennomsnittsfart: 63 km/t
    • Temperatur: 17 grader
  • Geilo til Bjorøy:
    • Distanse: 257 km
    • Forbruk: 11,2 kWt/100 km
    • Gjennomsnittsfart: 63 km/t
    • Temperatur: 14 grader

Hjemme igjen på Bjorøy hadde Petter cirka 20% igjen på batteriet. I tillegg til et imponerende lavt forbruk ønsker han også å trekke fram "Lane Assist" som gjorde kjøreturen mer behagelig.

-Spesielt mellom Bergen og Voss var bilen nesten selvkjørende. Den holdt seg midt i kjørefeltet og justerte hastigheten på egenhånd. Kjøreturen blir mer avslappende og ikke minst tryggere, forklarer Petter som mener det er null problem å kjøre langt i ID.3.

-Rekkeviddeangsten er helt fraværende, avslutter han med.

Lekre høstfarger omfavner Volkswagen ID.3 på Geilo.